Gminne Przedszkole w Mokobodach

Koncepcja pracy przedszkola 2025/2026

15 września 2025

KONCEPCJA PRACY GMINNEGO PRZEDSZKOLA W MOKOBODACH NA ROK SZKOLNY 2023/2024

Plan zaopiniowany pozytywnie Uchwałą Rady Pedagogicznej nr 1/2025/2026 z dnia 10.09.2025r.

 

 

WSTĘP

Rodzina i przedszkole są najważniejszymi środowiskami wychowawczymi małego dziecka. Są one odpowiedzialne za wprowadzenie go w świat ludzi dorosłych, uczenie sztuki życia. Od chwili przekroczenia przez każde dziecko progu przedszkola - cel pracy wychowawczo- pedagogicznej przedszkola i cel rodziny wychowanka staje się wspólny. Współpraca nauczycieli z rodzicami stanowi jeden z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje harmonijny i wszechstronny rozwój dzieci, wpływa zarówno na ich postępy w edukacji jak i w zachowaniu. Daje również szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców, jako osób odpowiedzialnych za prawidłowy rozwój najmłodszych, zwłaszcza tych rozpoczynających edukację przedszkolną.

Na właściwe zorganizowanie współpracy przedszkola z rodzicami wpływ ma życzliwy i partnerski stosunek nauczycieli i rodziców oraz wzajemne zrozumienie. Dobrze zorganizowana współpraca przedszkola z rodzicami jest jednym z istotnych czynników wpływających na osiąganie przez przedszkole dobrych wyników w pracy opiekuńczej i wychowawczo – dydaktycznej . Nawiązanie dobrych kontaktów z rodzicami wymaga czasu, chęci i pracy. To nauczyciel jest tą osobą, która dąży do stworzenia dobrych relacji z rodzicami. To nauczycielowi powinno zależeć na dobrych kontaktach i współpracy, bo kiedy już pozyskamy rodziców staną się oni niezastąpionymi pomocnikami podczas różnego rodzaju imprez, akademii, wycieczek. Rodzic poczuje się potrzebny, zobaczy radość i dumę w oczach swojego dziecka, będzie w stanie poświęcić wiele czasu i energii na pomoc nauczycielowi w różnych formach zajęć.

Zadaniem naszego przedszkola jest wzmacnianie uczuciowych więzi między dzieckiem a jego rodzicami, budzenie zainteresowania rodziców światem dziecięcych przeżyć, a więc także tym wszystkim, co dzieje się w przedszkolu, które wprowadza dziecko w życie społeczne, kształtujące postawy jego charakteru, wzbudza zaciekawienie przyrodą, sztuką, pobudza wyobraźnię i potrzebę tworzenia. Nasze przedszkole systematycznie realizuje zadania w ścisłej współpracy z rodzicami, gdyż uważamy, że ułatwia nam to poznanie dzieci i pozwala na ujednolicenie wpływów wychowawczych. Poprzez częste i otwarte kontakty z rodzicami poznajemy ich oczekiwania i sugestie, co ułatwia nam planowanie naszej pracy i niweluje ewentualne nieporozumienia. Od rodziców oczekujemy szczerości, otwartości i zrozumienia oraz aktywnego włączania się w życie przedszkola. Poprzez różnorodne formy współpracy z rodzicami dążymy do tego, aby poczuli się współgospodarzami placówki.

 

 

PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA PRACY WYCHOWAWCZEJ W PRZEDSZKOLU.

 

 

 

Plan opracowany został w oparciu o:

 

 

Plan współpracy z rodzicami w bieżącym roku szkolnym realizowany jest zgodnie z hasłem wiodącym:

„Żyjmy zdrowo na sportowo” – promowanie zdrowego stylu życia poprzez codzienną aktywność ruchową oraz zdrowe odżywianie

 

Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań

 

Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny

Zadania do realizacji

Termin realizacji

Osoby odpowiedzialne

1.

Wdrożenie programu adaptacyjnego dla dzieci przyjętych do przedszkola po raz pierwszy.

Zajęcia adaptacyjne dla dzieci 3-letnich

sierpień/ wrzesień

Wychowawcy grup I i II

2.

Przeprowadzenie zebrania ogólnego z rodzicami, otwierającego nowy rok szkolny. – zapoznanie m.in. z regulaminem przedszkola, ubezpieczeniem dzieci, opłatą za przedszkole.

Zebranie w grupach

– zapoznanie m.in z programami wychowania przedszkolnego przyjętymi w przedszkolu, przekazanie broszury nt. podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Zakreślenie obszarów współpracy przedszkola z rodzicami.

Wrzesień

 

 

Wrzesień

Dyrektor

 

 

 

 

 

wszystkie nauczycielki


 

Zapoznanie z założeniami koncepcji pracy przedszkola i potrzebami w zakresie współpracy.

 

 

3.

Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań i profilaktyki.

Cały rok szkolny

wszystkie nauczycielki

4.

Włączenie rodziców w praktyczną realizację

działań przedszkola

Na bieżąco

wszystkie

nauczycielki

5.

Zapraszanie gości na spotkania z przedszkolakami, organizowanie wycieczek do miejsc pracy osób związanych ze zdrowym stylem życia

Cały rok

wszystkie nauczycielki

6.

Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem- „pozytywna dyscyplina”, dietetykiem.

wrzesień/ styczeń

A.     Nicewicz

E. Krzymowska

7.

Zachęcanie rodziców do korzystania ze wspomagania organizowanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną

Cały rok

Wychowawcy grup i specjaliści

8.

Opracowanie gazetek ściennych/cyfrowych dla rodziców dotyczących wychowania i wiodących kierunków pracy w przedszkolu/ tworzenie folderów z zakresu psychologii, pedagogiki, porad wspomagających rodziców w procesie wychowania i edukacji dzieci.

Raz w miesiącu tematyczne

IX E. Krzymowska

X W. Bednarczyk

XI E. Krupa

XII A. Horabik

I E. Księżopolska

II W. Grabowska

III T. Zabuska

IVA. Skup

V J. Kwiatkowska

VI A.

9.

Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych.

W razie potrzeb

Wychowawcy grup pedagog

10.

Wspólne organizowanie uroczystości i imprez

zaplanowanych w "Kalendarzu świąt i uroczystości".

Cały rok

wszystkie nauczycielki

11.

„Zdrowe środy” – organizacja zdrowych śniadań w formie szwedzkiego stołu

Zachęcenie dzieci do spożywania potraw z warzyw i owoców własnoręcznie przygotowanych. Rozwijanie samodzielności i sprawności podczas czynności kulinarnych. Zwrócenie uwagi na kulturalne spożywanie posiłków

Raz w miesiącu

Wszyscy nauczyciele

 

 

 

Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro.

Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie

Zadania do realizacji

Termin

realizacji

Osoby

odpowiedzialne

1.

Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu.

Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali. Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli oraz omówienie zasad korzystania z poszczególnych pomieszczeń w przedszkolu.

wrzesień

wszystkie nauczycielki

2.

Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie

wartości przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem.

 

20 września

wszystkie nauczycielki


  3.

Ślubowanie maluchów – uroczystość przyjęcia maluchów w poczet przedszkolaków

   Marzec/     kwiecień

nauczycielki gr. I i gr. II

3.

Gromadzenie literatury pokazującej dobro i zło oraz wzory poprawnego zachowania, a także materiału do kształtowania inteligencji

emocjonalnej – powielenie i przekazanie do grup.

Cały rok

wszystkie nauczycielki

4.

Organizowanie wycieczek do: muzeum, kina, teatru

Cały rok

wszystkie nauczycielki

5.

Umożliwianie dzieciom kontaktu ze sztuką teatralną na terenie przedszkola.

Wg. potrzeb

A.    Skup

6.

Realizacja bajkoterapii, jako czasu na słuchanie i analizę literatury pokazującej dobro i zło oraz wzory poprawnego zachowania. zorganizowanie w salach :„Kącika relaksacji/wyciszenia”

Cały rok

wszystkie nauczycielki

7.

Realizacja cyklu zabaw przeciw agresji –

wspomaganie rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci.

Cały rok

wszystkie nauczycielki

8.

Nawiązanie współpracy z instytucjami/ fundacjami/ stowarzyszeniami działającymi na

rzecz lokalnej społeczności.

Cały rok

wszystkie nauczycielki

9.

Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np.

- "Góra grosza”,

 

 

- „Paczuszka dla maluszka"

 

 

 

–  Zorganizowanie akcji na rzecz schroniska niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich.

 

 

–  Zbiórka nakrętek i przekazanie na wybrany cel dobroczynny.

 

- Zorganizowanie akcji dla hospicjum „Kartka Świąteczna”

 

Październik Grudzień

 

 

 

Cały rok

 

 

A.     Horabik,

E. Księżopolska

 

W. Bednarczyk

E. Krupa

 

A.     Skup

T. Zabuska

 

 

 

 

E. Krupa

 

 

E. Krzymowska

E. Krupa

W. Bednarczyk

A. Horabik

10

Podkreślanie znaczenia zawodu lekarza dla zdrowia ludzi (spotkanie panią stomatolog, panem rehabilitantem)

Wg. potrzeb

E. Krzymowska

E. Krupa

11

.

Zorganizowanie cyklu zajęć dedykowanych zdrowym produktom „Świętujemy dzień owoców i warzyw”, zorganizowanie stołu szwedzkiego ze zdrową żywnością,

 

Warsztaty „Dzień Miodu” - zabawa z okazji Święta Pluszowego Misia. Warsztaty pszczelarskie- zaproszenie pszczelarza.

 

raz w miesiącu

 

 

25 listopad

 

wszystkie nauczycielki

 

T. Zabuska

12

.

Zajęcia kulinarne – Samodzielne przygotowywanie przez dzieci zdrowych posiłków: sałatki owocowe, warzywne, szaszłyki owocowe, kolorowe kanapki, soki owocowe i koktajle mleczne wzbogacone owocami sezonowymi, itp.

Na bieżąco

wszystkie nauczycielki

13

.

Zorganizowanie konkursu plastycznego dla dzieci

i rodziców pt.: „Trzymam formę, dbam o zdrowie” rozwiązanie konkursu podczas uroczystości Święta Rodziny.

Kwiecień/ maj

E. Księżopolska

T. Zabuska

W. Grabowska

E. Krupa

14

.

Bezpieczne korzystanie z placu zabaw oraz

wychodzenie na spacery bez względu na pogodę

Cały rok

wszystkie

nauczycielki


 

– uprzedzenie rodziców o przygotowaniu stosownego stroju.

 

 

15

.

Bezpieczna droga do przedszkola, wyjście na skrzyżowanie, objaśnienie zasad bezpiecznego poruszania się po ulicy.

Wrzesień/ cały rok

Wychowawcy grup starszych

16

.

Spotkanie z policjantem pod hasłem Bezpiecznie w przedszkolu, w domu i na ulicy

Wrzesień/ październik

E. Krupa

17

.

Przeprowadzanie próbnej ewakuacji z udziałem straży pożarnej.

Koniec września

dyrektor

18

.

Zorganizowanie spotkań ze sportowcami/trenerami.

Zorganizowanie przy okazji spotkania mini- treningu dla dzieci.

Kwiecień/ maj

A.    Horabik

 

 

 

 

 

 

Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich dzieci, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego,

Zadania do realizacji

Termin

realizacji

Osoby

odpowiedzialne

1.

Prowadzenie obserwacji dzieci w grupach

 

Przeprowadzenie obserwacji/ wstępnej diagnozy gotowości dzieci 6-letnich

Diagnoza dojrzałości szkolnej – opracowanie i przekazanie pisemnej informacji o gotowości do podjęcia nauki w szkole.

Wrzesień – październik

Do 30

kwietnia

wszystkie nauczycielki

nauczycielki grup starszych

2.

Formułowanie wniosków z obserwacji/diagnozy wstępnej – określenie mocnych i słabych stron

grupy

Październik/ kwiecień

Wychowawcy grup IV i V

3.

Zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podczas bieżącej pracy z dziećmi

Na bieżąco

wszystkie nauczycielki

4.

Wygłaszanie referatów, prelekcji na spotkaniach z rodzicami dotyczących specyficznych problemów dzieci organizowanych według

potrzeb rodziców i nauczycieli.

W razie potrzeb

wszystkie nauczycielki

5.

Informowanie rodziców o możliwości korzystania z usług poradni psychologiczno- pedagogicznej.

W razie potrzeb

wszystkie nauczycielki

6.

Nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w procesie diagnostycznym, przygotowywanie opinii nt.

funkcjonowania dziecka w przedszkolu.

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

7.

Powołanie zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

-  planowanie pracy,

-  prowadzenie i dokumentowanie zajęć rewalidacyjnych,

-  organizowanie spotkań z rodzicami i specjalistami,

-  podsumowanie wyników pracy.

Wrzesień

 

W razie potrzeb

dyrektor,

 

Członkowie do spraw pomocy psych. pedag.


8.

Założenie Kącika informacyjnego dla rodziców: – Udostępnienie materiałów informacyjnych (broszury, ciekawe artykuły, propozycje literatury pedagogicznej) .

 - Informowanie o zbliżających się ważnych  wydarzeniach w grupie i przedszkolu.

Na bieżąco

wszystkie nauczycielki

 

 

 

 

10.

Udział w konkursach organizowanych przez inne instytucje.

Wg ofert

wszystkie nauczycielki

11.

„Skarpetkowy zawrót głowy”- przygotowanie przez grono pedagogiczne przedstawienia dla przedszkolaków.

Zorganizowanie spotkania z pisarką „Justyną Bednarek.

21 marzec

Wszyscy nauczyciele

12.

Kontynuacja akcji „Zdrowe płuca – drzewo posadzimy, ogród przedszkolny zalesimy”

czerwiec

nauczycielki grup starszych

13.

Kolorowo witamy pory roku. Zaproszenie panią bibliotekarkę na przywitanie poszczególnych pór roku.

wrzesień grudzień marzec

czerwiec

nauczycielki grup

 

Kalendarz uroczystości przedszkolnych

 

Lp.

Nazwa imprezy/uroczystości

Termin realizacji

Osoby odpowiedzialne

1.

Dzień Nowego Przedszkolaka – nadanie nazw nowym grupom.

Ślubowanie maluchów – uroczystość przyjęcia maluchów w poczet przedszkolaków

wrzesień

 

 

marzec/ kwiecień

 

 

Nauczycielki grupy I i II

2.

Dzień Chłopaka

30 wrzesień

wszystkie nauczycielki

3.

Święto 11 listopada – udział przedstawicieli przedszkola w uroczystości gminnej lub udział w akcji MEN „Szkoła do Hymnu” o godz.

11.11- akademia

11 listopada

nauczycielki grup starszych

4.

Światowy Dzień Pluszowego Misia

25 listopada

wszystkie nauczycielki

4.

Mikołaj w przedszkolu –wręczenie dzieciom

drobnych upominków.

6 grudzień

wszystkie

nauczycielki


5.

Wigilijne kolędowanie – śpiewanie kolęd przez dzieci przy uroczystym podwieczorku

grudzień

wszystkie nauczycielki

6.

Bal karnawałowy – konkursy i zabawy przy

muzyce z udziałem wodzireja.

Styczeń/ luty

wszystkie

nauczycielki

 

A.     Skup

7.

Herbatka dla Babci i Dziadka – przygotowanie poczęstunku dla zaproszonych gości przez mamy, wręczenie upominków przygotowanych przez dzieci

styczeń

wszystkie nauczycielki

8.

Dzień Kobiet

marzec

wszystkie

nauczycielki

9.

Dni ziemi – kolorowy korowód uliczkami Mokobód.

Kwiecień

Wszystkie

nauczycielki

10.

Śniadanko wielkanocne – uroczystość w

poszczególnych grupach.

 

 

Wszystkie

nauczycielki

11.

Spotkanie z Panią stomatolog

kwiecień

E.Krzymowska

12.

Spotkanie ze strażakami w remizie lub

przedszkolu – Przedszkolaki udzielają pierwszej pomocy.

Maj

W. Bednarczyk

13.

Dzień Dziecka- piknik wyjazdowy z rodzicami

Maj/

czerwiec

T. Zabuska

E. Księżopolska

W. Grabowska

 

14.

Wycieczka całodniowa według potrzeb dzieci i rodziców z okazji zakończenia roku przedszkolneg.

Maj – czerwiec

wszystkie nauczycielki

15.

Zakończenie roku przedszkolnego – pożegnalny

występ najstarszych grup.

czerwiec

nauczycielki grup

starszych

 

Przydział zadań dodatkowych

 

Lp

.

Zadanie dodatkowe

Nazwisko i imię nauczyciela

1.

Przygotowanie dekoracji w salach i korytarzach do

rozpoczęcia roku

wszystkie nauczycielki

2.

Przesyłanie informacji na stronę internetową.

wszystkie nauczycielki

3.

Prowadzenie strony internetowej

E. Krupa,

E. Krzymowska

W. Bednarczyk

4.

Pedagogizacja rodziców w sposób ciągły

wszystkie nauczycielki

 

Autor: Ewelina Krzymowska