Gminne Przedszkole w Mokobodach
Koncepcja pracy przedszkola 2025/2026
KONCEPCJA PRACY GMINNEGO PRZEDSZKOLA W MOKOBODACH NA ROK SZKOLNY 2023/2024
Plan zaopiniowany pozytywnie Uchwałą Rady Pedagogicznej nr 1/2025/2026 z dnia 10.09.2025r.
WSTĘP
Rodzina i przedszkole są najważniejszymi środowiskami wychowawczymi małego dziecka. Są one odpowiedzialne za wprowadzenie go w świat ludzi dorosłych, uczenie sztuki życia. Od chwili przekroczenia przez każde dziecko progu przedszkola - cel pracy wychowawczo- pedagogicznej przedszkola i cel rodziny wychowanka staje się wspólny. Współpraca nauczycieli z rodzicami stanowi jeden z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje harmonijny i wszechstronny rozwój dzieci, wpływa zarówno na ich postępy w edukacji jak i w zachowaniu. Daje również szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców, jako osób odpowiedzialnych za prawidłowy rozwój najmłodszych, zwłaszcza tych rozpoczynających edukację przedszkolną.
Na właściwe zorganizowanie współpracy przedszkola z rodzicami wpływ ma życzliwy i partnerski stosunek nauczycieli i rodziców oraz wzajemne zrozumienie. Dobrze zorganizowana współpraca przedszkola z rodzicami jest jednym z istotnych czynników wpływających na osiąganie przez przedszkole dobrych wyników w pracy opiekuńczej i wychowawczo – dydaktycznej . Nawiązanie dobrych kontaktów z rodzicami wymaga czasu, chęci i pracy. To nauczyciel jest tą osobą, która dąży do stworzenia dobrych relacji z rodzicami. To nauczycielowi powinno zależeć na dobrych kontaktach i współpracy, bo kiedy już pozyskamy rodziców staną się oni niezastąpionymi pomocnikami podczas różnego rodzaju imprez, akademii, wycieczek. Rodzic poczuje się potrzebny, zobaczy radość i dumę w oczach swojego dziecka, będzie w stanie poświęcić wiele czasu i energii na pomoc nauczycielowi w różnych formach zajęć.
Zadaniem naszego przedszkola jest wzmacnianie uczuciowych więzi między dzieckiem a jego rodzicami, budzenie zainteresowania rodziców światem dziecięcych przeżyć, a więc także tym wszystkim, co dzieje się w przedszkolu, które wprowadza dziecko w życie społeczne, kształtujące postawy jego charakteru, wzbudza zaciekawienie przyrodą, sztuką, pobudza wyobraźnię i potrzebę tworzenia. Nasze przedszkole systematycznie realizuje zadania w ścisłej współpracy z rodzicami, gdyż uważamy, że ułatwia nam to poznanie dzieci i pozwala na ujednolicenie wpływów wychowawczych. Poprzez częste i otwarte kontakty z rodzicami poznajemy ich oczekiwania i sugestie, co ułatwia nam planowanie naszej pracy i niweluje ewentualne nieporozumienia. Od rodziców oczekujemy szczerości, otwartości i zrozumienia oraz aktywnego włączania się w życie przedszkola. Poprzez różnorodne formy współpracy z rodzicami dążymy do tego, aby poczuli się współgospodarzami placówki.
PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA PRACY WYCHOWAWCZEJ W PRZEDSZKOLU.
- Praca wychowawcza w przedszkolu przebiega zgodnie z realizowanym programem wychowania przedszkolnego i podstawą programową.
- Praca wychowawcza w przedszkolu skierowana jest na kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych
- Program zakłada udział w procesie wychowawczym wszystkich członków społeczności przedszkolnej: dzieci, nauczycieli, rodziców i przedstawicieli środowiska lokalnego.
- Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka. Przedszkole uznaje prymat rodziców w wychowaniu swoich dzieci. Nauczyciele wspierają rodziców w ich działaniach wychowawczych.
- Nauczyciele i rodzice ściśle ze sobą współpracują w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko.
- Stosowane metody i formy pracy wychowawczej są znane i akceptowane przez rodziców.
- Przedszkole dla dobra dziecka ściśle współpracuje z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, placówkami oświatowymi i instytucjami społecznymi
Plan opracowany został w oparciu o:
- wnioski z nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2024/2025
- podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026
- diagnozę potrzeb i zainteresowań,
- treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego,
- treści podstawy programowej
- oraz statut przedszkola
Plan współpracy z rodzicami w bieżącym roku szkolnym realizowany jest zgodnie z hasłem wiodącym:
„Żyjmy zdrowo na sportowo” – promowanie zdrowego stylu życia poprzez codzienną aktywność ruchową oraz zdrowe odżywianie
Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań
|
Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny |
|||
|
Zadania do realizacji |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
|
|
1. |
Wdrożenie programu adaptacyjnego dla dzieci przyjętych do przedszkola po raz pierwszy. Zajęcia adaptacyjne dla dzieci 3-letnich |
sierpień/ wrzesień |
Wychowawcy grup I i II |
|
2. |
Przeprowadzenie zebrania ogólnego z rodzicami, otwierającego nowy rok szkolny. – zapoznanie m.in. z regulaminem przedszkola, ubezpieczeniem dzieci, opłatą za przedszkole. Zebranie w grupach – zapoznanie m.in z programami wychowania przedszkolnego przyjętymi w przedszkolu, przekazanie broszury nt. podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Zakreślenie obszarów współpracy przedszkola z rodzicami. |
Wrzesień
Wrzesień |
Dyrektor
wszystkie nauczycielki |
|
|
Zapoznanie z założeniami koncepcji pracy przedszkola i potrzebami w zakresie współpracy. |
|
|
|
3. |
Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań i profilaktyki. |
Cały rok szkolny |
wszystkie nauczycielki |
|
4. |
Włączenie rodziców w praktyczną realizację działań przedszkola |
Na bieżąco |
wszystkie nauczycielki |
|
5. |
Zapraszanie gości na spotkania z przedszkolakami, organizowanie wycieczek do miejsc pracy osób związanych ze zdrowym stylem życia |
Cały rok |
wszystkie nauczycielki |
|
6. |
Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem- „pozytywna dyscyplina”, dietetykiem. |
wrzesień/ styczeń |
A. Nicewicz E. Krzymowska |
|
7. |
Zachęcanie rodziców do korzystania ze wspomagania organizowanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną |
Cały rok |
Wychowawcy grup i specjaliści |
|
8. |
Opracowanie gazetek ściennych/cyfrowych dla rodziców dotyczących wychowania i wiodących kierunków pracy w przedszkolu/ tworzenie folderów z zakresu psychologii, pedagogiki, porad wspomagających rodziców w procesie wychowania i edukacji dzieci. |
Raz w miesiącu tematyczne |
IX E. Krzymowska X W. Bednarczyk XI E. Krupa XII A. Horabik I E. Księżopolska II W. Grabowska III T. Zabuska IVA. Skup V J. Kwiatkowska VI A. |
|
9. |
Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych. |
W razie potrzeb |
Wychowawcy grup pedagog |
|
10. |
Wspólne organizowanie uroczystości i imprez zaplanowanych w "Kalendarzu świąt i uroczystości". |
Cały rok |
wszystkie nauczycielki |
|
11. |
„Zdrowe środy” – organizacja zdrowych śniadań w formie szwedzkiego stołu Zachęcenie dzieci do spożywania potraw z warzyw i owoców własnoręcznie przygotowanych. Rozwijanie samodzielności i sprawności podczas czynności kulinarnych. Zwrócenie uwagi na kulturalne spożywanie posiłków |
Raz w miesiącu |
Wszyscy nauczyciele |
|
Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie |
|||
|
Zadania do realizacji |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
|
|
1. |
Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali. Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli oraz omówienie zasad korzystania z poszczególnych pomieszczeń w przedszkolu. |
wrzesień |
wszystkie nauczycielki |
|
2. |
Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie wartości przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem.
|
20 września |
wszystkie nauczycielki |
|
3. |
Ślubowanie maluchów – uroczystość przyjęcia maluchów w poczet przedszkolaków |
Marzec/ kwiecień |
nauczycielki gr. I i gr. II |
|
3. |
Gromadzenie literatury pokazującej dobro i zło oraz wzory poprawnego zachowania, a także materiału do kształtowania inteligencji emocjonalnej – powielenie i przekazanie do grup. |
Cały rok |
wszystkie nauczycielki |
|
4. |
Organizowanie wycieczek do: muzeum, kina, teatru |
Cały rok |
wszystkie nauczycielki |
|
5. |
Umożliwianie dzieciom kontaktu ze sztuką teatralną na terenie przedszkola. |
Wg. potrzeb |
A. Skup |
|
6. |
Realizacja bajkoterapii, jako czasu na słuchanie i analizę literatury pokazującej dobro i zło oraz wzory poprawnego zachowania. zorganizowanie w salach :„Kącika relaksacji/wyciszenia” |
Cały rok |
wszystkie nauczycielki |
|
7. |
Realizacja cyklu zabaw przeciw agresji – wspomaganie rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci. |
Cały rok |
wszystkie nauczycielki |
|
8. |
Nawiązanie współpracy z instytucjami/ fundacjami/ stowarzyszeniami działającymi na rzecz lokalnej społeczności. |
Cały rok |
wszystkie nauczycielki |
|
9. |
Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. - "Góra grosza”,
- „Paczuszka dla maluszka"
– Zorganizowanie akcji na rzecz schroniska niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich.
– Zbiórka nakrętek i przekazanie na wybrany cel dobroczynny.
- Zorganizowanie akcji dla hospicjum „Kartka Świąteczna” |
Październik Grudzień
Cały rok |
A. Horabik, E. Księżopolska
W. Bednarczyk E. Krupa
A. Skup T. Zabuska
E. Krupa
E. Krzymowska E. Krupa W. Bednarczyk A. Horabik |
|
10 |
Podkreślanie znaczenia zawodu lekarza dla zdrowia ludzi (spotkanie panią stomatolog, panem rehabilitantem) |
Wg. potrzeb |
E. Krzymowska E. Krupa |
|
11 . |
Zorganizowanie cyklu zajęć dedykowanych zdrowym produktom „Świętujemy dzień owoców i warzyw”, zorganizowanie stołu szwedzkiego ze zdrową żywnością,
Warsztaty „Dzień Miodu” - zabawa z okazji Święta Pluszowego Misia. Warsztaty pszczelarskie- zaproszenie pszczelarza. |
raz w miesiącu
25 listopad |
wszystkie nauczycielki
T. Zabuska |
|
12 . |
Zajęcia kulinarne – Samodzielne przygotowywanie przez dzieci zdrowych posiłków: sałatki owocowe, warzywne, szaszłyki owocowe, kolorowe kanapki, soki owocowe i koktajle mleczne wzbogacone owocami sezonowymi, itp. |
Na bieżąco |
wszystkie nauczycielki |
|
13 . |
Zorganizowanie konkursu plastycznego dla dzieci i rodziców pt.: „Trzymam formę, dbam o zdrowie” – rozwiązanie konkursu podczas uroczystości Święta Rodziny. |
Kwiecień/ maj |
E. Księżopolska T. Zabuska W. Grabowska E. Krupa |
|
14 . |
Bezpieczne korzystanie z placu zabaw oraz wychodzenie na spacery bez względu na pogodę |
Cały rok |
wszystkie nauczycielki |
|
|
– uprzedzenie rodziców o przygotowaniu stosownego stroju. |
|
|
|
15 . |
Bezpieczna droga do przedszkola, wyjście na skrzyżowanie, objaśnienie zasad bezpiecznego poruszania się po ulicy. |
Wrzesień/ cały rok |
Wychowawcy grup starszych |
|
16 . |
Spotkanie z policjantem pod hasłem Bezpiecznie w przedszkolu, w domu i na ulicy” |
Wrzesień/ październik |
E. Krupa |
|
17 . |
Przeprowadzanie próbnej ewakuacji z udziałem straży pożarnej. |
Koniec września |
dyrektor |
|
18 . |
Zorganizowanie spotkań ze sportowcami/trenerami. Zorganizowanie przy okazji spotkania mini- treningu dla dzieci. |
Kwiecień/ maj |
A. Horabik |
|
Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich dzieci, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, |
|||
|
Zadania do realizacji |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
|
|
1. |
Prowadzenie obserwacji dzieci w grupach
Przeprowadzenie obserwacji/ wstępnej diagnozy gotowości dzieci 6-letnich Diagnoza dojrzałości szkolnej – opracowanie i przekazanie pisemnej informacji o gotowości do podjęcia nauki w szkole. |
Wrzesień – październik Do 30 kwietnia |
wszystkie nauczycielki nauczycielki grup starszych |
|
2. |
Formułowanie wniosków z obserwacji/diagnozy wstępnej – określenie mocnych i słabych stron grupy |
Październik/ kwiecień |
Wychowawcy grup IV i V |
|
3. |
Zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podczas bieżącej pracy z dziećmi |
Na bieżąco |
wszystkie nauczycielki |
|
4. |
Wygłaszanie referatów, prelekcji na spotkaniach z rodzicami dotyczących specyficznych problemów dzieci organizowanych według potrzeb rodziców i nauczycieli. |
W razie potrzeb |
wszystkie nauczycielki |
|
5. |
Informowanie rodziców o możliwości korzystania z usług poradni psychologiczno- pedagogicznej. |
W razie potrzeb |
wszystkie nauczycielki |
|
6. |
Nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w procesie diagnostycznym, przygotowywanie opinii nt. funkcjonowania dziecka w przedszkolu. |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
|
7. |
Powołanie zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej: - planowanie pracy, - prowadzenie i dokumentowanie zajęć rewalidacyjnych, - organizowanie spotkań z rodzicami i specjalistami, - podsumowanie wyników pracy. |
Wrzesień
W razie potrzeb |
dyrektor,
Członkowie do spraw pomocy psych. pedag. |
|
8. |
Założenie Kącika informacyjnego dla rodziców: – Udostępnienie materiałów informacyjnych (broszury, ciekawe artykuły, propozycje literatury pedagogicznej) . - Informowanie o zbliżających się ważnych wydarzeniach w grupie i przedszkolu. |
Na bieżąco |
wszystkie nauczycielki
|
|
10. |
Udział w konkursach organizowanych przez inne instytucje. |
Wg ofert |
wszystkie nauczycielki |
|
11. |
„Skarpetkowy zawrót głowy”- przygotowanie przez grono pedagogiczne przedstawienia dla przedszkolaków. Zorganizowanie spotkania z pisarką „Justyną Bednarek. |
21 marzec |
Wszyscy nauczyciele |
|
12. |
Kontynuacja akcji „Zdrowe płuca – drzewo posadzimy, ogród przedszkolny zalesimy” |
czerwiec |
nauczycielki grup starszych |
|
13. |
Kolorowo witamy pory roku. Zaproszenie panią bibliotekarkę na przywitanie poszczególnych pór roku. |
wrzesień grudzień marzec czerwiec |
nauczycielki grup |
Kalendarz uroczystości przedszkolnych
|
Lp. |
Nazwa imprezy/uroczystości |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
|
1. |
Dzień Nowego Przedszkolaka – nadanie nazw nowym grupom. Ślubowanie maluchów – uroczystość przyjęcia maluchów w poczet przedszkolaków |
wrzesień
marzec/ kwiecień |
Nauczycielki grupy I i II |
|
2. |
Dzień Chłopaka |
30 wrzesień |
wszystkie nauczycielki |
|
3. |
Święto 11 listopada – udział przedstawicieli przedszkola w uroczystości gminnej lub udział w akcji MEN „Szkoła do Hymnu” o godz. 11.11- akademia |
11 listopada |
nauczycielki grup starszych |
|
4. |
Światowy Dzień Pluszowego Misia |
25 listopada |
wszystkie nauczycielki |
|
4. |
Mikołaj w przedszkolu –wręczenie dzieciom drobnych upominków. |
6 grudzień |
wszystkie nauczycielki |
|
5. |
Wigilijne kolędowanie – śpiewanie kolęd przez dzieci przy uroczystym podwieczorku |
grudzień |
wszystkie nauczycielki |
|
6. |
Bal karnawałowy – konkursy i zabawy przy muzyce z udziałem wodzireja. |
Styczeń/ luty |
wszystkie nauczycielki
A. Skup |
|
7. |
Herbatka dla Babci i Dziadka – przygotowanie poczęstunku dla zaproszonych gości przez mamy, wręczenie upominków przygotowanych przez dzieci |
styczeń |
wszystkie nauczycielki |
|
8. |
Dzień Kobiet |
marzec |
wszystkie nauczycielki |
|
9. |
Dni ziemi – kolorowy korowód uliczkami Mokobód. |
Kwiecień |
Wszystkie nauczycielki |
|
10. |
Śniadanko wielkanocne – uroczystość w poszczególnych grupach. |
|
Wszystkie nauczycielki |
|
11. |
Spotkanie z Panią stomatolog |
kwiecień |
E.Krzymowska |
|
12. |
Spotkanie ze strażakami w remizie lub przedszkolu – Przedszkolaki udzielają pierwszej pomocy. |
Maj |
W. Bednarczyk |
|
13. |
Dzień Dziecka- piknik wyjazdowy z rodzicami |
Maj/ czerwiec |
T. Zabuska E. Księżopolska W. Grabowska
|
|
14. |
Wycieczka całodniowa według potrzeb dzieci i rodziców z okazji zakończenia roku przedszkolneg. |
Maj – czerwiec |
wszystkie nauczycielki |
|
15. |
Zakończenie roku przedszkolnego – pożegnalny występ najstarszych grup. |
czerwiec |
nauczycielki grup starszych |
Przydział zadań dodatkowych
|
Lp . |
Zadanie dodatkowe |
Nazwisko i imię nauczyciela |
|
1. |
Przygotowanie dekoracji w salach i korytarzach do rozpoczęcia roku |
wszystkie nauczycielki |
|
2. |
Przesyłanie informacji na stronę internetową. |
wszystkie nauczycielki |
|
3. |
Prowadzenie strony internetowej |
E. Krupa, E. Krzymowska W. Bednarczyk |
|
4. |
Pedagogizacja rodziców w sposób ciągły |
wszystkie nauczycielki |

