Gminne Przedszkole w Mokobodach
Regulaminy
Artykuły
Regulamin przedszkola 2024/2025
Regulamin przedszkola 2023/2024
Regulamin wycieczek
REGULAMIN
ORGANIZACJI SPACERÓW I WYCIECZEK
W GMINNYM PRZEDSZKOLU W MOKOBODACH
Podstawy prawne:
1) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki
(Dz. U. z 2018, poz. 1055).
2) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej 31 października 2018 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2018 r., poz. 2140)
3) Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r., art. 22, ust. 2, pkt 12 (Dz. U. z 2016 r.
poz. 1943 z późn. zm.),
- 1. Zasady ogólne
- Wycieczki są integralną formą działalności wychowawczej przedszkola, w celu wzbogacenia podstawy programowej wychowania przedszkolnego i mogą być organizowane jako:
- wycieczki krajoznawczo-turystyczne z użyciem środków transportu (autokar, środki komunikacji miejskiej);
- spacery piesze – wyjścia poza teren przedszkola;
- inne wyjścia edukacyjne poza teren przedszkola np. na lekcje biblioteczne, do pobliskich placówek oświaty, udział w edukacji teatralnej, ośrodków kultury, punktów usługowych i innych.
- Organizowanie przez przedszkole wycieczek i spacerów ma na celu:
- poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kulturyi historii;
- poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;
- wspomaganie rodziny i przedszkola w procesie wychowania;
- upowszechnianie wśród dzieci zasad ochrony środowiska naturalnego oraz wiedzy o składnikach i funkcjonowaniu rodzimego środowiska przyrodniczego, a także umiejętności korzystania z zasobów przyrody;
- upowszechnianie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej oraz podnoszenie sprawności fizycznej;
- poprawę stanu zdrowia dzieci;
- poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach;
- udział w imprezach kulturalno-oświatowych.
- Spacery i wycieczki powinny być poprzedzone omówieniem z dziećmi trasy i wyznaczeniem celów wyjścia oraz przypomnieniem zasad bezpieczeństwa.
- Wycieczki organizowane są w trakcie roku szkolnego z wyjątkiem dyżuru wakacyjnego.
- Przy organizowaniu i przeprowadzaniu wycieczek współdziałają nauczyciele, rodzice i dzieci.
- Przy organizacji wycieczek przedszkole może korzystać ze wsparcia profesjonalnych organizatorów turystyki oraz fundacji, stowarzyszeń i innych instytucji, których przedmiotem działalności jest krajoznawstwo i turystyka.
- 2. Zasady szczegółowe
- Udział dziecka w wycieczkach wymaga pisemnej zgody rodziców w formie oświadczenia:
- każdorazowo podczas organizacji wycieczki krajoznawczo-turystycznej z użyciem środków transportu;
- raz w roku na okres całego roku szkolnego do from wymienianych w § 1. ust 1, pkt 2) i 3).
- Wyjście wymienione w § 1. wpisuje się do „Rejestru wyjść i wycieczek”, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do regulaminu. Rejestr na dany rok szkolny prowadzi i przechowuje Dyrektor przedszkola.
- Rodzice najpóźniej trzy dni przed wycieczką krajoznawczo-turystyczną są pisemnie powiadomieni o:
- miejscu i godzinie zbiorki;
- miejscu i przewidywanej godzinie powrotu z wycieczki;
- dokładnym adresie pobytu dzieci na wycieczce wraz z numerem telefonu kontaktowego kierownika wycieczki, opiekuna;
- przewidywanej trasie wycieczki.
- regulaminie wycieczki.
- Dzieci posiadające orzeczenie o niepełnosprawności mogą brać udział w wycieczkach i innych formach krajoznawstwa i turystyki jedynie w sytuacji, kiedy nie ma przeciwskazań zdrowotnych oraz pod warunkiem zapewnienia zaspokojenia specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju stopnia niepełnosprawności.
- Zgodę na zorganizowanie wycieczek wyraża dyrektor przedszkola.
- Kierownika wycieczki wyznacza dyrektor przedszkola spośród pracowników pedagogicznych przedszkola.
- Opiekunem wycieczki może być nauczyciel albo, po uzyskaniu zgody dyrektora przedszkola, pracownik przedszkola.
- Dyrektor placówki może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika i opiekuna wycieczki
- Kierownik wycieczki uzgadnia termin i cel wycieczki z dyrektorem przedszkola.
- Po uzgodnieniu terminu wycieczki, kierownik wycieczki przygotuje następującą dokumentację:
- kartę wycieczki wraz z harmonogramem, stanowiącą załącznik nr 2do regulaminu;
- listę uczestników stanowiąca załącznik nr 3do regulaminu;
- zgody rodziców na uczestnictwo dziecka w wycieczce – lista zbiorcza;
- oświadczenie opiekunów niepedagogicznych wyznaczonych przez dyrektora do sprawowania opieki w czasie wycieczki w sprawie odpowiedzialności za zdrowie i życie uczestników wycieczki, stanowiące załącznik nr 4do regulaminu;
- Wypełnioną dokumentację kierownik wycieczki składa u dyrektora przedszkola w celu zatwierdzenia wycieczki. Kierownik składa dokumentację, o której mowa w ust. 10 do dyrektora przedszkola najpóźniej na 1 dzień przed planowaną organizacją wycieczki.
- 3. Zasady korzystania z środków transportu
Jako środki transportu dopuszcza się:
- Autokar
- Bus
- 4. Wycieczka autokarowa / busem
- Kierownik wycieczki wsiada do autokaru pierwszy i ustala kolejność zajmowania miejsc.
- Kierownik wycieczki siada przy drzwiach z przodu autokaru.
- Opiekun wsiada ostatni i zajmuje miejsce z tyłu autokaru przy drzwiach.
- Przed odjazdem kierownik wycieczki lub opiekun wycieczki sprawdza listę obecności oraz ustala liczbę uczestników wyjazdu.
- W czasie jazdy uczestnicy wycieczki siedzą na wyznaczonych miejscach i zapinają pasy bezpieczeństwa, jeżeli autokar jest w nie wyposażony.
- Przy wysiadaniu z autokaru - pierwszy wysiada opiekun i stojąc przy drzwiach ustawia dzieci, zwraca uwagę, aby nie przebiegały przez jezdnię.
- Uczestnicy wycieczki zostawiają porządek w autokarze i zabierają swoje rzeczy.
- Kierownik wysiada ostatni - sprawdza autokar.
- Po wyjściu z autokaru należy uformować grupę i sprawdzić liczebność osób.
- 5. Opieka w czasie wycieczki, spaceru i innego wyjścia edukacyjnego
- Opiekę nad dziećmi biorącymi udział w wycieczce sprawuje kierownik i opiekunowie wycieczki.
- Ustala się następującą liczbę opiekunów na wycieczkach:
- wycieczka przy korzystaniu ze środków komunikacji miejskiej lub autokaru co najmniej 1 opiekun na 12 dzieci;
- spacery i inne wyjścia edukacyjne co najmniej 1 opiekuna na 12 dzieci;
- jeżeli w grupie są dzieci niepełnosprawne, niezależnie od rodzaju wycieczki, powinna być zapewniona dodatkowa opieka dostosowana do potrzeb uczniów z orzeczeniem o niepełnosprawności. W takiej sytuacji dopuszcza się udział rodzica w wycieczce. Jeśli w wycieczce uczestniczy rodzic niepełnosprawnego dziecka, to rodzic/ opiekun prawny jest za to dziecko odpowiedzialny.
- Zabrania się prowadzenia wycieczek z dziećmi podczas burzy, śnieżycy, gołoledzi, mgły.
- W czasie gwałtownego załamania warunków pogodowych, należy wycieczkę odwołać.
- Przed rozpoczęciem wycieczki kierownik wycieczki zaznajamia uczestników z zasadami poruszania się po drogach, zachowania w autokarze oraz zachowania się w przypadku odejścia od grupy.
- Przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz przybycia do punktu docelowego, należy bezwzględnie sprawdzić stan liczbowy dzieci.
- Długość trasy i tempo należy dostosować do wydolności najsłabszego uczestnika każdej wycieczki.
- W przypadku, gdy podczas trwania wycieczki miał miejsce wśród jego uczestników wypadek, kierownik i opiekunowie zobowiązani są niezwłocznie zapewnić poszkodowanemu dziecku/dzieciom opiekę, w miarę możliwości udzielić pierwszej pomocy i sprowadzić fachową pomoc, a następnie zawiadomić dyrektora placówki i rodziców poszkodowanego.
- 6. Obowiązki kierownika i opiekunów wycieczki
- Do obowiązków kierownika wycieczki należy:
- poinformowanie rodziców o wycieczce i uzyskanie zgody od obojga rodziców na wyjazd dziecka;
- zadbanie o prawidłową organizację (transport, wyżywienie) i przebieg wycieczki,
- dbanie o przestrzeganie regulaminu i zasad bezpieczeństwa przez uczestników (teren, rodzaj zwiedzanych obiektów, środek transportu, wyżywienie),
- pamięta o zabraniu apteczki pierwszej pomocy,
- przygotowanie pełnej dokumentacji wycieczki i przedłożenie jej dyrektorowi, to jest:
- karty wycieczki,
- zgody rodziców
- na czas wycieczki wyjazdowej kierownik wycieczki ustala jakie produkty żywnościowe mogą dzieci spożywać (pilnuje, by rodzice tylko w takie wyposażyli dziecko),
- wybranie opiekunów, zapoznanie ich z organizacją i przebiegiem wycieczki oraz przydzielenie im zakresu obowiązków,
- dokonywanie podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki przed dyrektorem i rodzicami dzieci.
- Do obowiązków opiekuna wycieczki należy:
- ciągła opieka nad uczestnikami wyjazdu;
- wykonywanie zadań i poleceń zleconych przez kierownika wycieczki;
- współdziałanie z kierownikiem wycieczki w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki;
- nadzór nad przestrzeganiem przez uczestników regulaminów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higieny;
- 7. Obowiązki uczestnika wycieczki
- W takcie wycieczki i spaceru dzieci powinny:
- Zachowywać się w sposób zdyscyplinowany i kulturalny.
- Stosować się do poleceń, zakazów i nakazów wydawanych przez opiekunów lub kierownika wycieczki.
- Nie oddalać się od grupy.
- Podczas jazdy środkiem lokomocji nie zmieniać miejsc.
- Wszelkie niedyspozycje zgłaszać natychmiast opiekunowi.
- Przestrzegać przepisów ruchu drogowego i zachowywać ostrożność na ulicach
i w innych miejscach, w których może grozić jakiekolwiek niebezpieczeństwo. - Nie zrywać roślin, nie śmiecić oraz nie płoszyć zwierząt.
- Wszyscy podopieczni pozostają bezwzględnie pod stałą opieką opiekunów, bez względu na czas trwania wycieczki.
- 12. Obowiązki rodziców przy organizacji wycieczki
- Rodzice, których dziecko uczestniczy w wyjeździe organizowanym przez przedszkole, winni:
- zapoznać się z terminem, harmonogramem;
- przekazać kierownikowi wycieczki aktualny telefon kontaktowy;
- wypełnić zgody, o których mowa w § 2 ust. 1;
- w przypadku rezygnacji z udziału dziecka w wyjeździe, poinformować z wyprzedzeniem o tym fakcie kierownika wycieczki;
- przygotować dziecko do wyjazdu;
- przyprowadzić dziecko do przedszkola o wyznaczonej godzinie;
- Rodzice zobowiązani są poinformować kierownika wycieczki o stanie zdrowia dziecka, prowadzonym leczeniu, ewentualnych alergiach i innych przeciwwskazaniach.
- 13. Zasady finansowania wycieczki
- Działalność przedszkola w zakresie krajoznawstwa i turystyki jest finansowana z środków pozabudżetowych, w szczególności:
- z odpłatności rodziców dzieci biorących udział w wycieczce;
- ze środków pochodzących od sponsorów;
- ze środków przekazanych przez radę rodziców przedszkola;
- Kierownicy i opiekunowie wycieczek nie ponoszą kosztów przejazdu oraz wstępów. Wydatki z tego tytułu pokrywa się ze środków, o których mowa w ust. 1.
- Rodzice, którzy zadeklarowali udział swojego dziecka w wycieczce i ponieśli koszty z tego tytułu, a następnie deklarację tę wycofali, mogą uzyskać zwrot kosztów w miarę możliwości.
- 14. Postanowienia końcowe
- Dzieci, które nie uczestniczą w wycieczce (z powodu spóźnienia lub braku dokonania opłaty przez rodziców) zapewnia się opiekę w innym oddziale, który pozostaje na terenie przedszkola.
- Na odstępstwa od punktów regulaminu musi wyrazić zgodę dyrektor przedszkola.
- Sprawy nie objęte regulaminem rozstrzyga się na podstawie przepisów nadrzędnych, stanowiących podstawę jego opracowania.
Strona: 1/2
- Strona: bieżąca1
- Strona: 2
- następna
- Przejdź na koniec