Koncepcja pracy przedszkola
Koncepcja pracy Gminnego Przedszkola w Mokobodach
na rok szkolny 2022/2023
Koncepcja zaopiniowana pozytywnie
Uchwałą Rady Pedagogicznej nr 1/31/08/2022 z dnia 31.08.2022 r.
Koncepcja pracy przedszkola powstała w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2021/2022
Uwzględnia ponadto:
- kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEiN na rok szkolny 2022/2023
- wnioski sformułowane na posiedzeniu rady pedagogicznej z dn. 30.06.2021
- treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego
- treści podstawy programowej oraz statut przedszkola.
Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań
Wychowanie do wrażliwości na prawdę, dobro i piękno Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie |
|||
Zadania do realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne |
|
1. |
Stworzenie wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. |
Wrzesień |
Wychowawcy grup |
2. |
Obchody „Dnia Przedszkolaka” |
20 wrzesień |
Wszyscy nauczyciele |
3. |
Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych podczas: powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia. |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
4. |
Spotkanie czytelnicze - wykorzystywanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. |
październik |
G. Dudek |
5. |
Udział i realizacja w przedszkolu „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa " |
Wg harmonogramu |
Wszyscy nauczyciele |
6. |
Organizowanie wycieczek do: muzeum, kina, teatru. Alternatywa/ sytuacja pandemiczna – wycieczki wirtualne na dużym ekranie (młodsze dzieci) |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
7. |
"Przedszkolni Wolontariusze" - promowanie idei wolontariatu na terenie przedszkola |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
8. |
Zapoznanie dzieci z pracą wolontariuszy – zorganizowanie spotkania z osobami działającymi na rzecz środowiska lokalnego/ alternatywa on - line |
wszyscy |
|
9. |
Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. "Góra grosza”, „Zbieranie nakrętek”, „Szlachetna paczka”, „Miska dla schroniska” itd. |
Listopad
Grudzień luty |
G. Dudek wszyscy A. Skup A. Skup
|
10. |
Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry, wręczenie upominków |
6 grudnia |
Nauczyciele Rada Rodziców |
11. |
Dokarmianie ptaków i zwierząt zimą |
Grudzień-marzec |
wszyscy nauczyciele |
12. |
Spotkanie z leśniczym lub myśliwym |
Styczeń- luty |
T. Zabuska |
13 |
Spotkanie z dietetykiem |
wrzesień |
E. Krzymowska |
14 |
Teatrzyk dla dzieci pt. Tadek niejadek lub inny |
październik |
G. Dudek |
15 |
Warsztaty kulinarne pt. „Młody odkrywca smaków i zapachów” - samodzielne przygotowywanie posiłków przez dzieci. Wycieczka do Kulinarnego Poddasza w Siedlcach |
Grudzień- maj |
Grupa III, IV i V |
16 |
Zorganizowanie w każdej grupie kącików do prowadzenia obserwacji plonów z ogrodu i sadu oraz hodowla różnych roślin: fasoli, zbóż, ziół |
Wrzesień, marzec |
wszyscy |
17 |
Spotkanie czytelnicze - Promowanie zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania się poprzez kontakt dzieci z literaturą dziecięcą |
Styczeń- luty |
wszyscy nauczyciele |
18 |
Codzienne ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe z wykorzystaniem różnorodnych przyborów do ćwiczeń gimnastycznych inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej. |
Cały rok |
wszyscy |
19. |
Spotkanie czytelnicze - promowanie dbałości o własne ciało poprzez kontakt dzieci z literaturą dziecięcą. |
kwiecień |
wszyscy |
20. |
Dzień służby zdrowia - spotkanie z lekarzem/pielęgniarką |
kwiecień |
M. Aftyka |
Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny |
|||
Zadania do realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne |
|
1. |
Zebranieogólnez rodzicami, otwierające nowy rok szkolny. - zapoznanie z regulaminem przedszkola, ubezpieczenie dzieci, opłaty za przedszkole Zebranie w grupach - zapoznanie m.in. z programami wychowania przedszkolnego przyjętymi w przedszkolu, koncepcją pracy przedszkola na bieżący rok, potrzebami w zakresie współpracy. |
Wrzesień |
Dyrektor
Wychowawcy grup |
2. |
Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, |
Cały rok szkolny |
Wychowawcy grup |
3. |
Włączenie rodziców w praktyczną realizację działań przedszkola |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
4. |
Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem, logopedą. |
W razie potrzeb |
A. Nicewicz |
5. |
Zachęcanie rodziców do korzystania ze wspomagania organizowanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną |
Cały rok |
wszyscy |
6. |
Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych. |
W razie potrzeb |
Nauczyciele grup Pedagog |
7. |
Współdziałanie z rodzicami w zakresie ujednolicania oddziaływań przedszkola i środowiska rodzinnego w wychowaniu i edukacji dzieci przedszkolnych poprzez systematyczne informowanie o postępach i trudnościach dzieci. |
W ciągu roku szkolnego |
Wychowawcy grup pedagog |
8. |
Spotkanie integracyjne z rodzicami i dziećmi w plenerze. Wspólne zorganizowanie uroczystości i imprez zaplanowanych w "Kalendarzu imprez" |
Maj |
A. Buczek W.Bednarczyk |
Zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uwzględniając zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich przedszkolaków |
|||
Zadania do realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne |
|
1. |
Przeprowadzenie wstępnej diagnozy gotowości dzieci 6- letnich Prowadzenie obserwacji dzieci w grupach Diagnoza końcowa - przekazanie pisemnej informacji o gotowości do podjęcia nauki w szkole. |
wrzesień-październik
do 30 kwietnia |
Wychowawcy grup IV i V Nauczyciele grup Gr. IV i V |
2. |
Podsumowanie wyników, określenie wniosków z obserwacji i diagnozy wstępnej – określenie mocnych i słabych stron grup |
październik |
Wychowawcy grup IV i V |
3. |
Badanie rozwoju mowy przez logopedę, przeprowadzenie badań przesiewowych u 5-6- latków, prowadzenie zajęć indywidualnych wg programu pracy logopedy |
wrzesień |
P. Horabik |
4. |
Informowanie rodziców o postępach/ewentualnych problemach rozwojowych wychowanków |
cały rok szkolny |
Wychowawcy Nauczyciele wspomagający Logopeda Pedagog |
8. |
Zaspokajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podczas bieżącej pracy z dziećmi, określanie dostosowań wymagań edukacyjnych dla dziecka z potrzebami. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
9. |
Powołanie zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz do spraw wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. - prowadzenie i dokumentowanie zajęć rewalidacyjnych i wwr, - organizowanie spotkań z rodzicami i specjalistami, - podsumowanie wyników pracy. |
Wg harmonogramu zespołu |
A. Nicewicz Nauczyciele wspomagający Wychowawcy Specjaliści |
10. |
Dzień Kolorowej Skarpetki - obchody Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa. |
21 marca |
A. Osińska |
11. |
Przygotowanie gazetki dla rodziców- podniesienie świadomości na temat życia i potrzeb osób z zespołem Downa |
marzec |
A. Osińska |
12 |
Zapal się na niebiesko dla autyzmu- czyli dzień wiedzy na temat autyzmu (ozdabianie Sali na niebiesko, niebieskie koszulki) |
2 kwietnia |
A. Księżopolska |
13. |
Przygotowanie gazetki dla rodziców „Prawda i mity nt. autyzmu” |
kwiecień |
A.Księżopolska |
14. |
Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną: - w procesie diagnostycznym, przygotowywanie opinii nt. funkcjonowania dziecka w przedszkolu. - realizacja na terenie przedszkola projektu „Za życiem” dla dzieci posiadających opinię WWR oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
15. |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom na placu przedszkolnym – przygotowanie placu do rozpoczęcia roku szkolnego.
Zapoznanie ze sposobem korzystania z urządzeń. Niezwłoczne zgłaszanie przez nauczycieli i pracowników obsługi usterek/konieczności napraw sprzętu |
sierpień
Cały rok szkolny |
dyrektor
Nauczyciele wszystkich grup |
16. |
Nabywanie przez dzieci umiejętności właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia – zapoznanie z zasadami bezpiecznej ewakuacji.
Przeprowadzenie próbnej ewakuacji z udziałem straży pożarnej |
Wrzesień
Koniec września |
Nauczyciele wszystkich grup
Dyrektor |
17. |
Udział w konkursach organizowanych przez instytucje zewnętrzne: plastycznych, muzycznych, recytatorskich, przyrodniczych i ekologicznych. Korzystanie z bazy konkursów na stronach: |
Wg ofert |
wszyscy |
18. |
Kontynuacja akcji „ Zdrowe płuca- drzewo posadzimy, ogród przedszkolny zalesimy” |
czerwiec |
Gr. IV i V |
19. |
Zorganizowanie kursu muzycznego (warsztatów dla nauczycieli) – wzbogacanie warsztatu pracy |
wrzesień |
G. Dudek |
- Kalendarz uroczystości przedszkolnych
Lp. |
Nazwa imprezy/uroczystości |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
1. |
Warsztaty dla dzieci- Sensoplastyka w przedszkolu |
wrzesień |
G. Dudek |
2. |
Dzień Przedszkolaka- warsztaty sensoplastyczne dla gr. IV i V |
20 Wrzesień |
Nauczyciele gr. IV i V |
3. |
Dzień chłopaka – warsztaty sensoplastyczne II i III |
30 wrzesień |
Nauczyciele gr. II i III |
4. |
Spotkanie z dietetykiem |
wrzesień |
E. Krzymowska |
5. |
Spotkanie z policjantem |
Październik |
E. Krupa |
6. |
Pasowanie na przedszkolaka- nadanie nazwy nowej grupie |
październik |
A.Buczek A.Skup |
7. |
Dzień Niepodległości, udział w akcji MEN „Szkoła do Hymnu” o godz. 11.11- akademia |
11 Listopad |
M.Aftyka G.Dudek |
8. |
Światowy Dzień pluszowego misia |
25 Listopad |
Wszyscy wychowawcy |
9. |
Spotkanie z górnikiem |
4 Grudzień |
E. Krzymowska |
10. |
Mikołajki |
6 Grudzień |
wszyscy |
11. |
Przedstawienie świąteczne – kolędowanie |
Grudzień |
T. Zabuska |
12. |
Wigilia w przedszkolu |
20-21 Grudzień |
wszyscy |
13. |
Bal karnawałowy |
Styczeń |
W grupach |
14. |
Dzień Babci i Dzień Dziadka |
21-22 Styczeń |
W grupach |
15. |
Dzień kolorowej skarpetki |
21 Marzec |
Nauczyciel wspomagający |
16. |
Zapal się na niebiesko dla autyzmu |
2 kwiecień |
Nauczyciel wspomagający |
17. |
Śniadanko wielkanocne |
kwiecień |
wszyscy |
18. |
Dzień służby zdrowia – spotkanie z lekarzem |
7 Kwiecień |
M.Aftyka |
19. |
Spotkanie ze strażakiem |
Maj |
W.Bednarczyk |
20. |
Dzień Mamy, Taty i Dziecka |
Maj |
A.Buczek W. Bednarczyk |
21. |
Czekoladowy autobus- warsztaty |
W. Bednarczyk |
|
22. |
Piana Party |
Święto rodziny |
W. Bednarczyk |
23. |
Wycieczki krajoznawcze |
Czerwiec |
Wychowawcy grup |
24. |
Uroczyste zakończenie roku szkolnego |
Czerwiec |
M.Aftyka G.Dudek T.Zabuska |
- Przydział zadań dodatkowych
Lp. |
Zadanie dodatkowe |
Nazwisko i imię nauczyciela |
1. |
Przygotowanie dekoracji w salach do rozpoczęcia roku |
wszyscy |
2. |
Aktualizacja strony internetowej przedszkola |
E. Krzymowska |
3. |
Przesyłanie informacji rodzicom, pedagogizacja (w zależności od sytuacji pandemicznej) |
wszyscy |
4. |
Pisanie protokołów |
Wg ustalonego harmonogramu |
5. |
Praca w zespołach: 1. Zespół do zmian statutowych 2. Modyfikacji regulaminu przedszkola 3. Opracowanie procedury postępowania w przypadku pojawienia się wszawicy w przedszkolu 4. Aktualizacja regulaminu wycieczek i spacerów 5. Zespół do spraw rekrutacji i podziału dzieci do poszczególnych grup 6. Zespół do spraw pomocy psych- pedagogicznej 7. Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka 8. Aktualizacja procedur kryzysowych |
Wszyscy G.Dudek
T. Zabuska A. Skup, M. Aftyka, G. Dudek
A.Nicewicz, nauczyciele specjaliści A.Nicewicz, terapeuci |
Plan może być modyfikowany.
Opracowała Grażyna Dudek